منصور دوانقی که در سال 136 هـ . ق (چهار سال بعد از سقوط حکومت بنیامیه ) به مقام خلافت رسید، خوب میدانست، دمشق پایتخت سنتی امویان و کوفه مرکز ثقل شیعیان، برای آن که پایتخت حکومت تازه تأسیس عباسیان باشد، گزینه مناسبی نیست. به همین دلیل منطقه جدیدی را در بینالنهرین (جایی که رود دجله و فرات به هم نزدیک میشوند) انتخاب کرد و شهر ...
شبه قاره هند از دیر باز ارتباطات تنگاتنگی با فلات ایران داشته است و مهاجران بسیاری از این منطقه به شبه قاره رفته و آموزهها و معارف اسلامی را همراه خود به این سرزمین بردهاند. به همین دلیل آنگاه که در فلات ایران تشیع گسترش یافته و آیین رسمی حکومت صفوی میشود، در شبه قاره هند نیز گرایش به تشیع رواج یافته و مذهب رسمی سه سلسله پادشاهی در منطقه دکن میشود ...
مشعشعیان دولتی است که با ادعای مهدویت شکل گرفت. مؤسس این دولت سیدمحمد بن فلاح از علمای حوزه حله بود که در سال 828 قمری ادعای مهدویت نمود و با این ادعا توانست نظر بیشتر قبایل خوزستان را به خود جلب کند. وي بعد از جنگهای متمادی توانست در سال 845 قمری در شهر هویزه حکومت تشکیل دهد. صفویان در سال 914 قمری به حکومت مستقل آنان يورش بردند و از آن زمان به بعد،...
رییس ستاد کلّ نیروهای مسلح در دیدار با مسوولان ستاد برگزاری پنجمين همايش بین المللی دکترین مهدویت گفت: برای تبعيت جهانی از حضرت مهدی(عج) باید ذائقه انسانها آماده شود.
موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) در بيانيهاي به مناسب حضور حماسي و پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد:ملت عدالتطلب و حقجو با حضور در پای صندوقهای رأی، ثابت کردند در راه تحقق عدالت و مبارزه با ظلم و زیادهطلبیها، سر از پا نمیشناسند.
مادر امام مهدي(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) کیست؟هل هي جارية اسمها نرجس، أم جارية اسمها صقيل، أم جارية اسمها صیقل، أم جارية اسمها مليكة، أم جارية اسمها خمط، أم جارية اسمها حكيمة، أم جارية اسمها ريحانة، أم سوسن، أم هي حرة! اسمها مريم؟پاسخ :در ابتدا توجه به دو نكته لازم است:الف)- اختلاف در يك مسئله و تعدد در آن دليل بر خرافه و بي پايه و اساس بودن آن ...
کار نایب اول، کمکم به دستگاه ولایت فقیه تبدیل شد فقهای بزرگ شیعه مانند مرحوم کلینی دستگاه نواب امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را برای تداوم شیعه ضروری تشخیص داده و از آن پشتیبانی کردند و کمکم فقها جای کاسبان را گرفتند و در دوران صفویه آن را به اصل لایتغیر تبدیل نمودند که دیگر کسی جرأت سؤال از آن را ندارد؛باید توجه داشت که ولایت ...
آیا مسأله ولادت و غیبت، ساخته نواب اربعه نیست؟ بعضی درصدد القاء آن هستند که ولادت را نواب یا فقهاء شیعه ساختهاند، باید گفت ولادت را بسیاری از بزرگان اهل سنت باور دارند و تنها در کتاب گزارش لحظه به لحظه از میلاد نور نوشته دانشمند محقق علیاکبر مهدیپور 20 تن از بزرگان صاحب کتاب اهل سنت از هر چهار فرقه مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی نام برده ...
حکم نوشتن نام ایشان چیست؟در منابع شيعه به هيچ عنوان نهي از كتابت و نوشتن نام امام مهدي (علیه السلام) وارد نشده است، لذا در بسياري از كتابهاي روايي و غير روايي شيعه نام امام مهدي(علیه السلام) نوشته است، براي نمونه در كتاب شريف « كمالالدين » شيخ صدوق چنين آمده است كه از امام عسگري سؤال شد: يا ابن رسولالله! فمن الحجه و الامام ...
نایبان خاص هیچ کدام عالم و فقیه و از بزرگان دانش نبودهاند و تألیفی ندارند. همه کاسب بودهاند، لذا در مقابل مدعیان که میگویند مسائل اقتصادی باعث شده این ادعا درست شود چه باید گفت؟اما آنچه در مورد نایبان خاص امام نوشته میشود و با الفاظی مانند دکاندار و روغنفروش میخواهند وجهة آنها را تخریب نماید بایست دقت ...
دوره تربیت مدرس با هدف تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی مرتبط با اندیشه مهدویت و با جهتگیری به سمت مطالعات بنیادی مورد نیاز در عرصه پژوهش در مقطع سطح چهار برنامهریزی شده است. و در پایان دوره به دانشپژوهان موفق، مدرک سطح چهار داده میشود. مدت دوره الف) مدت تحصیل در مقطع سطح 4 بدون احتساب زمان پایاننامه شش نیم سال میباشد....
عنوان درس: زبان تخصّصیتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان ترجمه متون تخصصیسرفصلها:1. ترجمه متون تخصصی مهدویت2. مکالمه زبان انگلیسی3. نوشتن متون انگلیسی
عنوان درس: سمینارتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان نقد و بررسی فرقههای انحرافی و پاسخگویی به شبهات آنانسرفصلها:بررسی فرق انحرافی (بهائیت، قادیانه و...)به صورت سمیناری توسط دانشپژوهان و زیر نظر استاد
عنوان درس: نظریهپردازی (فهم و نقد)تعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: بررسی و شناخت روشهای نقد و فهمسرفصلها:1) کلیاتمفهومشناسی نظریهجایگاه نظریهعناصر نظریه2) فهم (شناخت)رویکردهای معرفتشناختی مختلف (روششناسی علوم انسانی)امکان، معناداری و سازواری علم دینینظریه مهدویت با رویکرد معرفتشناختی مکاتب مختلف3) نقدرویکردهای ...
عنوان درس: فلسفه تاریخ و مهدویتتعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: شناخت تطبیقی مباحث مهم فلسفه تاریخسرفصلها:نقد و بررسی نظرات مهم در فلسفه تاریخ و مقایسه آنها با مهدویت1. توینی 7. ابن خلدون2. هگل 8. فارابی3. اشپیلینگر 9. افلاطون4. ویکو 10. کارل پوپر5. ماکس وبر 11. کالینگوود6. مارکس 12. دورکیسم
عنوان درس: تحلیل سیره سیاسی ائمه(علیهم السلام)تعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: توان تحلیل سیره و روش ائمه(علیهم السلام) سرفصلها:ـ سیر دعوت دینیـ تاثیر شرایط بر شکل حرکتبخش اول: عصر رسولشرایط (اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) قبل از بعثتمراحل حرکت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) علل انحطاط و بازگشتبخش دوم: امیرالمؤمنین، آغازی دوبارهشرایط در عصر ...
عنوان درس: روش تحلیل تاریختعداد واحد: 2نوع واحد: اصلی ـ نظریهدف: شناخت روشهای تحلیل تاریخسرفصلها:1. کلیات: تاریخ، علم تاریخ، فلسفه علم تاریخ2. جایگاه روش و روششناسی در تحلیل3. منابع فلسفی تحلیل اجتماعی4. روشهای علوم رفتاری و اجتماعی5. مطالعه موردی: پدیده انقلاب- سطح تحلیل خرد - سطح تحلیل میانی - سطح تحلیل کلانمنابع:...