. خاتمیت به معنای تمام شدن تمام شئون و مسئولیتهای پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیست بلکه تنها نبوت تشریعی و ابلاغ رسالت ختم میشود.
2. پیامبر علاوه بر تشریع و ابلاغ رسالت وظایف و مسئولیتهایی دارد که باید تدوام بخشیده شوند و در غیر این صورت رسالت او به اتمام نخواهد رسید.
3. وجود شخصی به نام امام (کهه منصبی الهی است نه مقامی که شیعیان اعطا ...
فصل اول: خاتمیت و امامتمقدمه و خاستگاه بحث:بعد از اثبات وجود خالق حکیم، ضرورت وجود نبوت و نبی ثابت میشود. برای درک احتیاج بشر به هدایت انبیاء باید خلقت انسان و هدف از این خلقت و عوامل رساننده و باز دارنده از آن هدف را شناخت. به قدر ضرورت اشارهای میشود:1. انسان موجودی است دارای غرایز مختلف و حیات آدمی از حیات نباتی که ضعیفترین ...
امام، امانتدار، حجت و خليفه خداوند، در زمين و ميان بندگان است. تا هنگامي كه زمين جايگاه حكومت انسان استف از حجت خدا، تهي نخواهد ماند. اين سخن را روايات متواتر تأييد ميكند.
حجت خدا، هويت زمين را «الهي» و آن را منشاء تربيت انساني ميسازد و زمينه نزول فرشتگان را فراهم.
در این مقاله، از آن جایی که انسان کامل از دیدگاه عرفا و حکمت صدرایی مورد بررسی قرار گرفته، اشارهای نسبتاً کوتاه به ضرورت بحث از انسان کامل و مقام و عظمت وی سخن به میان آمده. در قسمت دیگری از این پژوهش به جایگاه انسان کامل در هستی اشاره شده که شامل مقامات انسان کامل میباشد. در مبحث دیگر، انسان کامل را از دیدگاه چند نفر از عرفای نامی و برجسته از جمله:...
در مباحث کلامی میان علم تجربی و دین روابط گوناگونی چون تعارض، استقلال، گفتوگو و وحدت، ترسیم و تصویر گردیده است.
در عصر ظهور نیز پیشرفت و تعالی علم، صنعت و تکنولوژی در زمان حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و اصلاح مبادی مؤثر در علم تجربی، حاکی از همان رابطه مذکور بین علم و دین است.
پیشگفتارکشور ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود، حوادث تلخ و شیرین بسیاری را شاهد بوده است. سلسلههای مختلفی همانند مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، صفویان، افشاریان، زندیان، قاجاریه و پهلوی بر این سرزمین کهن و متمدن فرمانروایی و حکومت کردهاند. بعضی از این سلسلهها، با وجود کمکاریها و جنایتها و ...
در بررسی زندگانی انبیاء، امامان و بزرگان گاهی شاهد افرادی از خاندان آن بزرگواران هستیم که برخلاف روش و مشی آباء و اجداد خویش عمل نموده و اثرات نامطلوبی از اینگونه اقدامات خود بر جای گذاشتهاند. برخی از اینان تا پایان عمر خود از عملکردشان روی برنتافته و تا آخرین لحظه از اقدامات سوء خود دست بر نداشتهاند و برخی دیگر پس از سالها ...
عادت کردن به خواندن دعای عهد در هر بامداد و توجه به مضامین و «آموزههای اجتماعی» آن اگر در جامعه همچون «رسمهای اجتماعی» بر اثر تکرار فراوان و تثبیت کنشهای متقابل اجتماعی فراگیر شود، آموزههایش که سراسر درس زندگی سعادتمندانه است، تحقق مییابد و جامعه مؤمنان بنابر «خودآگاهی» و «عملگرایی» به وظایف خویش آشنا میشوند و عمل مینمایند. امام صادق(علیه ...
مقدمه عارفان به «تجلی» و «ظهور» (نظام ظاهر و مظهر) معتقدند و با آن «هستی» را تفسیر مینماید، اما فیلسوفان به «علت و معلول» باور دارند و با این قانون پدیدههای هستی را تحلیل میکند. نظام علّی و معلولی از ارکان فلسفه به شمار میرود و اگر مباحث فلسفی از این رکن تهی گردد، فلسفه فرو می...
رجعت از عقايد اختصاصى شيعه است و متكلمان شيعه ضمن تأكيد بر امكان رجعت و وقوع آن در برخى از اقوام پيشين نظير زنده شدن اصحاب كهف پس از گذشت ساليان متمادى، رجعت گروهى از بنى اسرائيل پس از مرگ در كوه طور و... و با استناد به آيه مزبور و روايات اهل بيت عليهم السلام وقوع آن را در آخر الزمان حتمى مىدانند، در عين حال معتقدند رجعت جزء اصول عقايد شيعه نيست و ...
1)دکترین مهدویت دکترین واژه ای است که علوم مختلفی از آن استفاده کرده اند. معانی موجود از تعاریف دکترین شاید منظور و مقصود ما را نرساند. دکترین یعنی نقش وسیع اختیار وفکر و قدرت انسان در مسیر کشف قوانین و علوم و برنامه ریزی کردن و اجراکردن آن قوانین و علوم.واژۀ دکترین با معنای وسیع به مهدیت که مجموعه آموزه هایی است که شامل اعتقادات و اهداف و قوانین ...
بحث از تاریخ، انجام و پایان آن و اینکه آیا تاریخ از کجا شروع شده و به کجا ختم میشود از مباحث است که در حوزه مباحث " فلسفه تاریخ " جای میگیرد زیرا به تعبیر اتکینسون «فلسفه تاریخ علاوه بر تحلیل کاربست مورخان متضمن تلاش برای تمییز دادن یا مشخص ساختن وجود الگو یا ساختار در روند خود تاریخ نیز هست» یعنی فلسفه تاریخ است که دقیقا به مباحث و سوالهای فوق پرداخته ...
یکی از مؤلفههای مهم فرهنگ مهدویت، مسئله انتظار است که با آثار فردی و اجتماعی گوناگون در عرصههای مختلف با رویکردهایی متفاوت، در جت تحقق ظهور آن موعود منجی عدالتگستر نقش تعیینکننده دارد، فرهنگ غنی مهدویت با داشتن آثار تربیتی فراوان تحت مقوله انتظار با ویژگیهایی که در قرآن و روایات اسلامی تبیین گردیده، در ساختن هویت اصیل انسانی، نقش بسزایی دارد؛ ...
انتظار از جمله واژههای کلیدی است که در فرهنگ شیعی تاکید فراوانی بر آن شده است.
و نیست تأکید بر آن مگر به خاطر آثار ژرف و مهمی که این واژه در عمق روح و جان انسانی میگذارد.
و اگر به خواهیم آثار روانی آن را فقط بیان کنیم میتوانیم به آثاری چون: امید و امیدواری، اصلاح و خودسازی، دستگیری و همیاری، صبر و بردباری، وحدت و همبستگی، پویایی معطوف به هدف،...
انسان موجودی اجتماعی است که در پيوند با اجتماع زندگی می کند.هم از جامعه تاثير می پذيرد و هم بر جامعه پيرامون خود تاثيرگذار است.روابط اجتماعی,نقطه پيوند انسان با جامعه است.در روايات اسلامی بيان شده است که در روزگار پيش از ظهور امام مهدی(ع),روابط اجتماعی به تنش و ازهم گسيختگی دچار خواهد شد و زندگی اجتماعی بشر با چالش روبرو خواهد بود.گسست در روابط اجتماعی,...
مقدمهعاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست نوشتار، از شیوههای رایج ارتباطی انسانها در طول تاریخ به شمار میرود. حضرت سلیمان(علیه السلام) برای دعوت بلقیس به یکتاپرستی به او نامه نوشت. نامهنگاری در زمان حیات معصومان(علیهم السلام) نیز رایج بوده است. پیامبر مکرم اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلم) نامه...
در هشتم ربیعالاول سال 260 هـ .ق در حالیکه یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام حسن عسکری(علیه السلام) به شهادت رسیده بود و فرزندش مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، آخرین خلیفه رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلم) بر مسند امامت و رهبری امّت اسلام تکیه زده بود، کاروانی از شیعیان نواحی مرکزی و جبال ایران به قصد زیارت و ملاقات با امام عسکری(علیه ...
دکترین مهدویت (امامت) نوعی دموکراسی است زیرا حاکمیت مردم از طریق انتخاب نماینده اصلح و خلیفه خدا که دارای اسمای حسنای الهی همچون قدرت، علم و حکمت الهی است جامه عمل به خود میپوشد.
انتخاب و اقبال مردمی به امام و ولی، شرط اعمال ولایت است هرچند در ثبوت یا مشروعیت ولایت و امامت دخیل نیست.
دموکراسی مهدویت نسبت به دموکراسیهای معاصر ارجح است زیرا در این ...
اروان «مهدویت» راه دراز و پر نشیب و فراز ادوار و ادیان را پشت سر گذاشته و اکنون در عصر یأس و سقوط اخلاق، «مهدویت پژوهی» و «موعودشناسی»، پر از شور و توفندهترین پیشتازان و پرچمداران است. روزی «کلام»، قافلهسالار این پژوهش و کاوش بوده، روزگاری «فلسفه» و گاه «تاریخ» و جز آن، راهبری کردهاند.
درباره بحث از ختم ولایت مطلقه و مقیده، میان بزرگان و محقّقان عارف اختلاف نظرهایی وجود دارد، به گونهای که هرکدام، فردی را خاتم ولایت میدانند: بعضی حضرت علی(علیه السلام) را، برخی حضرت مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) یا حضرت عیسی(علیه السلام) یا خود ابنعربی را؛ با استدلال دلایل عقلی و نقلی میتوان گفت: صاحب ولایت مطلقه، حضرت علی(علیه السلام) و خاتم ...