چهره امام هنگام ظهور جوان خواهد بود؟ در مورد قيافه ظاهري حضرت هنگام ظهور توجه به چند مطلب مطلوب است: الف) ابتدا به بررسي رواياتي ميپردازيم كه مستشكل با بيان آنها در صدد القاي تضاد بين روايات مهدويت است: عن الصادق(علیه السلام) : يظهر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) في صورة شاب موفق ابن اثنين و ثلاثين سنة(غيبة نعماني، باب10، فصل، ح44). عن الصادق(علیه السلام) يظهر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) في صورة فتي موفق ابن ثلاثين سنة(غيبة طوسي، ص420، ح397). عن الصادق (علیه السلام) : يقوم في الناس و هو(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ابن ثلاثين سنة(دلايل الامامة، ص481، ح475). سند اين روايتها يكي است كه از محمد بن همام تا امام صادق (علیه السلام) روات مشتركند. علاوه اين كه متن روايتها نيز واحد ميباشد. بنابراين ميتوان دريافت كه چند روايت نيست بلكه يك روايت بوده و داراي نسخه بدل ميباشد و اين در مورد روايات امري شايع است لذا ممكن است حذف يا اضافه توسط نسخه نويسها به وجود آمده باشد. پس دو روايت از امام صادر نشده است. روايت «هو يخرج و هو احدي و خمسين سنة» در « فتن» زكريا بن يحيي بن حارث نيشابوري (ص 166) ذكر شده است كه از عامه ميباشد و مرحوم سيد بن طاووس نيز در ملاحم از او نقل كرده است. اين روايت از نظر ما قابل قبول نيست زيرا: اولاً منبع آن فقط يكي از كتب عامه ميباشد، ثانياً در هيچ كتاب ديگر از عامه و خاصه چنين روايتي ذكر نشده است و لذا روايت منفرد است. روايت مفضل «يظهر كيف يشاء و بأي صورة شاء» هم از حيث سند مخدوش است و هم در متن اضطراب دارد و لذا مرحوم مجلسي نيز به صورت مستقل و مجزا آن را ذكر كرده است(بحار، ج53، ص1). ب) آنچه از روايات متعدد استفاده ميشود آن است كه قيافه ظاهري حضرت هنگام خروج به صورت يك جوان ميباشد. در تعدادي از روايات فقط به قيافه جوان داشتن حضرت اشاره شده است و هيچ سخني از مقدار سن به ميان نيامده است. و اين به معناي آن است كه ائمه (علیهم السلام) در صدد بيان اين نكته بودهاند كه سيماي ظاهر امام مهدي (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به صورت جوان است نه آن كه بخواهند سن معيني را بگويند. به علاوه كه قيافه فرد 30 سال با 32 سال تفاوت چنداني ندارد و حتي فرد حدود 40 نيز تغيير و تفاوت اساسي با 32 سال در سيما و شكل ظاهري ندارد. بنابر اين بين روايات تضادي نيست بلكه سخن از چهره جوان داشتن امام مهدي (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است.