در جامعه زمینهساز، شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت (عج) فراهم است. چنین جامعهای از خانوادههای کوچک شروع میشود و گسترۀ جهان اسلام را دربر میگیرد. اما متأسفانه ...
آسیبشناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینهساز آنان
راضیه علیاکبری
چکیده در جامعه زمینهساز، شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت (عج) فراهم است. چنین جامعهای از خانوادههای کوچک شروع میشود و گسترۀ جهان اسلام را دربر میگیرد. اما متأسفانه امروزه ساختار و کارکرد خانوادهها به گونهای نیست که بتوانند زمینهساز ظهور باشند. امروزه موضوع تحصیل و اشتغال زنان، از جمله عوامل آسیبزا در خانوادهها به شمار میرود. اگرچه فرصت تحصیل برای زنان در شکلگیری و پیشرفت جامعه و پرورش نسلهای منتظر تأثیر دارد، اما در عصر جدید، تحصیل زنان با گسترش فرهنگ غرب در زندگیشان همراه شده و آسیبهای بسیاری به همراه داشته است. گرایش آنان به تحصیلات، سبک زندگی اسلامی را تغییر داده و توسعه حضورشان در مجامع علمی و دانشگاهها، کمابیش منجر به دگرگونی در خانواده شده است؛ در حالی که زنان، در پرورش افراد جامعه رسالت تربیتی دارند و بیش از هر فردی میتوانند جامعه را در زمینهسازی برای ظهور آماده کنند. اما مسئله تحصیل آنان، مانند هر پدیدۀ اجتماعی دیگر، آسیبهایی در زندگی به همراه دارد که باید با ارائه راهکارهای مناسب و جامعنگر، به کاهش آنها و جهتدهی به سمت نقش زنان در زمینهسازی ظهور پرداخته شود.
مقدمه امروزه پدیده جهانیسازی فرهنگ منحط مادی، به امری گسترده تبدیل شده و تمدن مادی توانسته از جوانب مختلف، نفوذ خود را در سایر جوامع نهادینه کند. به طور طبیعی جوامع اسلامی و همچنین قشر عظیمی از بانوان جامعه نیز از تأثیرات این موج عظیم بیآسیب نماندند و شرایط تاریخی پس از دو جنگ جهانی سبب شد برنامه ریزی برای تحصیل زنان در دستور کار دولتها قرار گیرد (کینگ و هیل). در اسلام نیز از همان آغاز، به فراگیری علم به عنوان فریضه، برای مرد و زن تأکید شد (احسائی،)؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ؛ (کلینی، 1407، 31) تحصیل علم بر هر مسلمانی واجب است. از اینرو بنابر آموزههای دینی در سبک زندگی اسلامی ایرانی، حق تحصیل زنان با در نظر گرفتن شرایطی از جمله تناسب با روحیات زنان، حجاب و عفاف، عدم اختلاط با مردان، تعارض نداشتن با حقوق شوهر و وظیفه مادری به رسمیت شناخته شده و از آن جلوگیری نگردیده است (آذربایجانی، ، 297)؛ اگر چه فرصت تحصیل برای زنان به عنوان نیمی از جمعیت _ که در شکلگیری و پیشرفت جامعه و پرورش نسلهای تازه به طور مؤثر دخالت دارند _ مهم تلقی شده، ولی به تازگی تحصیل زنان با گسترش فرهنگ غرب همراه شده و آسیبهایی با آن همراه گردیده است؛ زیرا گرایش آنان به تحصیلات، سبک زندگی اسلامی را تغییر داده و توسعه حضورشان در مجامع علمی و دانشگاهها، کم و بیش به دگرگونی در ساختار و کارکردهای خانواده انجامیده است. از سویی نیز هدف از تحصیل برای آنان، برخلاف سبک زندگی سنتی، کسب مهارتهای خانگی یا افزایش آمادگی برای نگهداری از فرزندان نیست (قانعیراد، 1385: 115)، بلکه ارتقای مهارتهایی است که به کسب استقلال اقتصادی، حضور و مشارکت اجتماعی، افزایش دانش، تحصیل هویت و... کمک میکند (سوبارائو، 1377: 18). بنابراین یکی از عرصههای تحول زندگی اجتماعی بانوان، تغییرات و تحولات در سبک زندگی بر اثر روند تحصیل آنان است. این تغییر و تحولات، دامنه وسیعی از تغییر باورها و انگارههای اجتماعی درباره زنان تا تغییر نقشهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را در سبک زندگی دربر میگیرد. مدرنیتۀ تأثیرگذار بر این سبک، بر مفاهیمی مبتنی است که جهتگیری کلی انسان جدید را دگرگون نموده و در حوزههای علمی و اجتماعی تحول ایجاد کرده و باید به عنوان منشأ اصلی آسیبها تلقی شود. از آنجا که شاخص مهم مدرنیته «تغییر» است، در این نگاه، همه چیز در جهان در حال تغییر است و در این مسیر تمام نهادها نیز ضرورتاً متحول میشوند. بنابراین خانواده و کارکردهای آن نیز به ناچار پابهپای تحولات اجتماعی متحول خواهد شد. خانواده مدرن، فردگراست و هر فرد به مصالح خویش میاندیشد. بر این اساس زنان در این نوع از سبک زندگی غربی، به تعریف جدیدی از آموزش فراخوانده میشوند؛ تعریفی که در آن، میل به ایفای نقش مادری و همسری و روابط خانوادگی و ساختارهای خانواده دستخوش دگرگونی میگردد، در حالی که در فرهنگ اسلامی، هدف از تحصیل و افزایش و رشد میزان آگاهی زن، تربیت بهتر فرزندان و انجام بهتر وظایف همسری و مادری اوست. از اینرو بررسی آسیبهای تحصیل زنان و راهکارهایی در راستای ایفای نقش آنان در زمینهسازی ظهور، مورد توجه نوشتار حاضر قرار گرفته است. در این نوشتار در پی پاسخگویی به این پرسشها هستیم: _ تحصیل زنان چه آسیبهایی به دنبال دارد؟ _ برای ایفای نقش زنان در زمینهسازی ظهور چه راهکارهایی پیشنهاد میشود؟ برای دستیابی به اهداف مورد نظر، بررسی اسناد و مدارک و نتایج تحقیقات و پژوهشهای علمی انجام شده مدنظر بوده است. به منظور بررسی آسیبهای موجود در مسیر تحصیل زنان و ارائه راهکار برای کاهش این آسیبها، بر اساس آمار و اطلاعات موجود در سایتهای معتبر جهانی و ایران، بهویژه مطالعات انجام شده و مقالات و کتب مکتوب منتشر شده، این مسئله مورد تجزیه و تحلیل قرار گفته است. از اینرو روش تحقیق در مستندسازی، روش تحقیق کتابخانهای است. ...