برهان «حافظ شریعت» از براهین ضرورت وجود فعلی امام معصوم است. بنابراین برهان، ثابت میشود شریعت خاتم به حافظی معصوم نیاز دارد.
از کلمات متکلمان امامیه به دست میآید که مراد از شرع و شریعت در این بحث «تکالیف و احکام الهی» است، اگر چه بُعدی ندراد که مجموعه معارف و احکام و تکالیف الهی را نیز در نظر داشته باشند.
در معنا و مراد «حفاظت» توسعه داده شده و دو مصداق برای آن معرفی شده است:
1. حفاظت از آنچه پیامبر اکرم بیواسطه برای مردم بیان فرمودهاند؛
2. بیان هر آنچه حضرت رسول نتوانستند بیواسطه به امت ابلاغ کنند.
اصل برهان نیز چنین خواهد بود: شریعت پیامبر خاتم شریعتی ابدی است و تمام مکلفان در تکالیف وظیفه یکسانی دارند. پس به ناچار باید حافظی معصوم باشد تا تکالیف الهی را بدون کم و زیاد به مکلفان متأخر از عصر رسالت ابلاغ کند. در غیر این صورت، یا اهمال در امر شریعت «مالایطاق» و یا مخالفت اجماع لازم میآید که هر سه امر باطل است. در نتیجه، وجود حافظی معصوم برای شریعت خاتم ضروری خواهد بود.
گفتنی است، برهان مزبور حفاظت شأنی را برای امام معصوم ثابت میکند، نه حفاظت فعلی را؛ یعنی دین خاتم میبایست حافظی معصوم داشته باشد، اما آیا بالفعل حفاظت صورت میگیرد یا نه؟
مصادیقی که برای حافظ شرع مطرح شده، عبارتاند از: کتاب، سنت قطعی، اجماع، اخبار آحاد، قیاس، برائت و امام معصوم.