یکی از رشته های آموزشی که در دوره سطح چهار تخصصی مهدویت در موسسه آینده روشن فعال است، رشته قرآن و حدیث می باشد که دروس و اصلی آن معرفی می گردد.
معرفی دروس اصلی مقطع سطح چهار تخصصی مهدویت در گرایش قرآن و حدیث
22 تير 1400 ساعت 12:15
یکی از رشته های آموزشی که در دوره سطح چهار تخصصی مهدویت در موسسه آینده روشن فعال است، رشته قرآن و حدیث می باشد که دروس و اصلی آن معرفی می گردد.
دروس اصلی گرایش قرآن و حدیث سطح چهار تخصصی مهدویت در پنج ترم آموزشی ارائه می گردد و به ترتیب ذیل است:
ترم اول
ترم1 | عنوان درس | توضیحات | ساعت | واحد | هدف |
1 | تفسیر آیات مهدویت | مشترک | 32 | 2 | بررسی و تحلیل اجتهادی مهدویت و موضوعات مهم آن از دیدگاه قرآن کریم |
2 | مبانی کلامی مهدویت | مشترک | 32 | 2 | تبیین، بررسی و تحلیل پیشفرضها و مبانی اعتقادی و کلامی مباحث مهم و چالشی مهدویت مانند قاعدههای لطف، امکان اشرف، استمرار فیض الهی و نیاز به انسان کامل(هدایت به امر) |
3 | برسی رجالی روایات مهدویت | مشترک | 32 | 2 | شناخت و ارزیابی وضعیت راویان احادیث مهدویت به منظور اعتبارسنجی این احادیث با تکیه بر راویان حدیث |
4 | جریانشناسی انحرافات در حوزه مهدویت | مشترک | 32 | 2 | بررسی و تحلیل جریانهای فکری انحرافی در حوزه مهدویت با بیان آموزهها، عوامل پیدایش، گسترش یا انحلال این جریانها به صورت تاریخی مانند مهدویت نوعی |
ترم2 | عنوان درس | توضیحات | ساعت | واحد | هدف |
1 | ادعیه و زیارات مهدوی | مشترک | 32 | 2 | بررسی و تحلیل اجتهادی محتوای عبارات نیازمند به تبیین از ادعیه و زیارات مهدوی همراه با ارزیابی اسناد نیازمند بررسی |
2 | نشست علمی(سمینار) | مشترک | 16+16 عملی | 1 | بررسی و تحلیل عمیق مسائل و شبهات جدید مهدویت به صورت نشستهای علمی |
3 | اندیشه مهدویت در دیدگاه اهل سنت | مشترک | 32 | 2 | بررسی تحلیلی سیر تاریخی تطورات اندیشه مهدویت در اهلسنت همراه با بیان ریشهها، زمینهها و عوامل ایجاد و رشد آن |
4 | نظام اجتماعی- سیاسی مهدوی | مشترک | 16 | 1 | تبیین اصول و ویژگیهای نظام سیاسی ـ اجتماعی مهدوی براساس دلایل عقلی و نقلی |
5 | موضوع شناسی مهدویت در آیات و روایات1 | اختصاصی | 32 | 2 | بررسی مدلول آیات و روایات مرتبط با موضوعات مهدویت و تبیین استدلالی ساختار موضوعات در قرآن و روایات |
ترم3 | عنوان درس | توضیحات | ساعت | واحد | هدف |
1 | مبانی تفسیر متون دینی | مشترک | 32 | 2 | بررسی تحلیلی فهمپذیری متون دینی و روش تفسیر آن با عنایت به مباحث زبان دین و هرمنوتیک |
2 | روش نقد منابع | مشترک | 16+32عملی | 2 | تسلط بر مهارت ارزشیابی و نقد منابع حدیثی، کلامی، تاریخی و تفسیری با تأکید بر منابع مهدویت |
3 | موضوع شناسی مهدویت در آیات و روایات | اختصاصی | 32 | 2 | بررسی مدلول آیات و روایات مرتبط با موضوعات مهدویت و تبیین استدلالی ساختار موضوعات در قرآن و روایات |
4 | تفسیر تطبیقی آیات مهدوی | اختصاصی | 32 | 2 | بررسی و تحلیل تطبیقی دیدگاههای مفسران فریقین در آیات مهم و بحثبرانگیز مهدویت و ارزیابی آنها |
ترم4 | عنوان درس | توضیحات | ساعت | واحد | هدف |
1 | ارزیابی آراء مستشرقان در حوزه مهدویت | مشترک | 32 | 2 | ارزیابی و نقد تحلیلی اندیشهها و آراء خاورشناسان در زمینه مهدویت با تکیه بر موضوعات چالشآفرین |
2 | مهدویت و آینده پژوهی | مشترک | 32 | 2 | بررسی فرصتها و ظرفیتهای آیندهپژوهی و ارائه راهکار ترویج و گسترش باور مهدویت و زمینهسازی برای تشکیل جامعه مهدوی همراه با نقد دیدگاههای رقیب در آیندهپژوهی |
3 | تبیین تطبیقی روایات مهدوی | اختصاصی | 32 | 2 | بررسی و تحلیل تطبیقی دیدگاههای فریقین در احادیث مهم و بحثبرانگیز در حوزه مهدویت و ارزیابی آنها |
ترم5 | عنوان درس | توضیحات | ساعت | واحد | هدف |
1 | شیوه شناسی تبیین معارف در قرآن و روایات | اختصاصی | 32 | 2 | تبیین شیوههای قرآن و روایات در طرح و ارائه مباحث با تأکید بر موضوعات مهدویت |
2 | احادیث مشکل در حوزه مهدویت | اختصاصی | 32 | 2 | بررسی و تحلیل اجتهادی احادیث مشکل در حوزه مهدویت و عوامل بروز مشکل در این دسته از احادیث مانند اشتراک لفظی، کنایه، مجاز، تعارض با عقل یا نقل و... و ارائه راهکارهای علاج مشکلات آنها به ویژه در احادیث مربوط به «تولد حضرت»، «علائم ظهور»، «کشتارهای عصر ظهور»، «وضعیت اهل کتاب در حکومت حضرت مهدی» و «جانشینان ایشان» |
کد مطلب: 1461